Det bästa brödet... baka nu!!


Vad hände på Idol... typ 1 som fick gå vidare? Tycker det är mycket roligare att se de som är bra än att se 5392823 se töntar och typ 2 bra och resten tjat om hur många bilar och hus juryn har. Suck.

Nu tänker jag motivera er till att baka bröd. Ni tänker att det tar tid, jobbigt med 15 olika skålar och disk, massa ingredienser som ni inte har hemma, jäsa, koka gryn, slemmig deg, 37 grader på degspadet. Ja... det finns hur mkt som helst som är jobbigt när man bakar bröd. Därför ska man välja detta bröd. (shit, jag kanske borde bli försäljare)

Det bästa brödet:

6 ½ dl grahamsmjöl
1 dl vetemjöl
2 dl rågkross
2 dl solroskärnor
1 dl linfrön
2 tsk salt
2 tsk bikarbonat
2 dl mörk sirap
1 liter filmjölk

1. Sätt ugnen på 175 grader. Blanda alla torra ingredienser. Tillsätt sirap och fil. Rör snabbt ihop.
2. Häll smeten i två smorda avlånga formar (ca ½ liter)
3. Grädda i mitten av ugnen ca 1½ timme. Låt de vila 5 min och stjälp sedan upp dem på galler. Skiva upp och frys in.

TADAA... KLART!
Hur smidigt som helst. 1 bunke, ingen jäsning, inget degspad, inget gegg. Blir två tunga bröd som är super mättande. Att brödet dessutom är sjukt gott och nyttigt gör inte saken sämre. Du kanske inte har ingredienserna hemma... men köp hem och baka flera gånger. Linfröna och solroskärnorna är dessutom goda att ha i filen/yoghuren.

Jag rekommenderar att frysa in allt. Micra dom varma på morgonen och ha något gott pålägg på.

Baka nu!


Kommentarer
Postat av: Karin

var idol bra? missade,.. va på dansträning

2008-09-10 @ 22:40:04
URL: http://karinolofsson.se
Postat av: Mynta

Gjorde ett bröd för ett tag sen som faktiskt liknade det receptet. Dock tyckte jag inte om det. Solroskärnorna förstör det tycker jag. Men annars var det okej. =D

Kanske borde prova utan solroskärnor.

2008-09-16 @ 17:40:06
URL: http://myntas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0