Ät billigt - ät löksoppa....


Dags för dagens-dagens...

Dagens-bragd: Bosse är duschad
Dagens-äntligen: Tentan är skriven. Dags att gå vidare
Dagens-väder: Massa sol och varmt
Dagens-man-fick: Efter duschen vid halv fyra mös jag ner i morgonrocken
Dagens-oväntade: Biljettkontrollen på bussen
Dagens-vill-ha: Har sett en jätte fin lila karaff från Orrefors som jag vill ha. Men nu kan jag inte hitta den på internet.
Dagens-fundering: Vad händer till helgen?
Dagens-hata: Alla som jobbar med service men är så sjukt bittra över sina jobb att det går ut över kunderna
Dagens-humör: Glad men med kort stubin.
Dagens-roligaste: Martin till Malin... Jag har klippt mig. Malin... oh. vad bra.. du ser ut som en mördare
Dagens-negg: Martin åker till Norge imorgon. Hallå två veckor... vart tog ni vägen?




bild från http://www.recept.nu/

Löksoppa:
5 st stora gula lökar, tunt skivade
2 msk olja
2 st lagerblad
2 tärning hönsbuljong
nymalen peppar
timjan
4 skivor rostat vitt bröd
200 g riven Gruyère- eller lagrad Grevéost

1. Sätt ugnen på 200 grader.

2. Skala och strimla lök och stek den gyllenbrun

3. Tillsätt kryddor, buljong och 1 l vatten.

4. Häll upp soppan i fyra skålar. Lägg i bröd och täck med massor av ost.

5. Gratinera soppan några minuter i den övre delen av ugnen på 200 grader, tills osten är frasig och gyllenbrun.


Jag och Martin åt den utan bröd i soppan. Vi rostade mackor bredvid. En smaksak helt enkelt.
Men en supergod rätt och kan det bli billigare och lättare?


Kommentarer
Postat av: Karin

love löksoppa, lök överhuvudtaget:) helst ugnbakad!:) eller stekt, eller rostad!!!

2008-09-23 @ 10:08:02
URL: http://karinolofsson.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0