Wokens positiva sidor i det oändliga....


Tillbaka med massor med energi, mätt mage och nyskrubbad.

Blev lite frälst när jag wokade så därför tänkte jag dela med mig lite tips på varför det är så bra att woka och wokens oändliga kombinationer....

- Woka med det du har hemma. I kylen eller frysen.
- Frysta wokgrönsaker är rätt tråkiga, min favorit där är Findus Classic
- Woka din favorit. Kyckling, fisk, räkor, fläsk eller nötkött. Där är min favorit kyckling eller kassler. Billigt och gott.
- Kokosflingor är supergott att ha i woken
- Fullkornsnudlar är inte spec gott
- Lime + limeskal piffar upp
- Använd en stor wokpanna om du inte vill ha wok över hela spisen
- Santa Maria har en serie med thaikryddor som en supergoda (kryddburkar)
- Använd konservburkar med minimajs, bambuskott, vattenkastanjer osv. Smaksätt med färska kryddor såsom vitlök och ingefära
- Smaksätt med soya, sweet chilisås, ostronsås, fisksås, pepparsås, kokosmjölk (listan kan göras oändlig)
- Rapsolja är lämplig att woka i = tål hög temperatur
- Bra sätt att få i sig massor med grönsaker
- Blir alltid mycket mat som man sedan kan ha i matlådan
- Färska grönsaker att piffa upp woken kan vara lök, purjolök, zucchini, vitkål, paprika m.m.
- En god smaksättare är att tillsätta bacon


Nä... nu får jag ge mig.



Här är min wok med kassler, massa wokgrönsaker, kokosflingor, ingefära, chilisås.

För att piffa upp woken gjorde jag en sås på turkisk yoghurt, sweet chilisås, kokosflingor och salt. Supergott!!

Kommentarer
Postat av: Karin

jisses vad gott, kul inlägg!

2008-11-17 @ 19:44:26
URL: http://karinolofsson.se
Postat av: Johan

Härligt och opretto inlägg. :-)

2009-07-27 @ 16:05:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0