Teriyaki lax med wokade grönsaker...



Lax, lax i stora lass. Lax är verkligen sjukt gott när det blir bra, och nyttigt!!
Hade inte alls tänkt idag att det skulle bli en asieninspirerad rätt men jo. Fantasin försvann.. asiatisk matlagning har så sjukt många kryddningar med såser osv. så har man lite grundsaker kan man göra god mat också!

Teriyaki lax med wokade grönsaker (4 port)

- 4 portionslaxbitar
- 3-4 msk teriyakisås
- Sesamfrön

- 1 påse wokade grönsaker
- 1 burk kikärtor (sköljda)
- Curry
- Gurkmeja

Sätt ugnen på 200 grader. Lägg laxen i en ugnssäker form. Pensla laxen på alla sidor med såsen och strö över sedamfröna. In i mitten av ugnen i ca 15 min.

Hätta upp 1 msk rapsolja och tillsätt curry och grukmeja i en stekpanna. Blanda och ha i kikärtorna först, stek ett par min och ha sedan i grönsakerna. Woka i ca 5-7 min.

Laxen kan gärna penslas under tillagning.

Jag åt detta med en kall sås innehållande turkisk yoghurt, 1 msk majonäs, curry, salt och peppar.

Kommentarer
Postat av: najjo

Sv: den 2:dra boken heter När jag hör din röst, den 3:dje heter Ljudet av ditt hjärta och den 4:de heter Breaking Dawn (den finns bara på engelska) JAg gilalr böckerna bäst på engelska men de är super på svenska åxå =)

2008-11-25 @ 19:55:22
URL: http://najjo.blogg.se/
Postat av: Elin

Såg gott ut detdär, det ska jag prova någon dag!

2008-11-25 @ 20:20:14
URL: http://heltsubjektiv.blogg.se/
Postat av: Julia

haha mumsig blogg!

2008-11-25 @ 20:21:00
URL: http://jsomijulia.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0