Apelsinmuffins med romerska bågar och maränger


Varje fredag i skolan så är vi ett gäng på 6 st kostvetare som har fredags-fikis. Veckans höjdpunkt! Alltid stora förväntningar och spekulationer om vad kan det bli denna vecka. Det ena överträffar det andra... Denna fredag är det min tur. Weei. Iofs en vecka kvar men jag var depp och ensam och vad är bättre då än att bländra i kokböcker och dricka en kopp kaffe och fundera ut vad man ska baka denna gång. Och valet av kokbok var självklart givet: A piece of cake av Leila. Ur denna fastnade jag för Apelsinmuffins med romerska bågar. Har inte bakat muffins på evigheter. Gjorde dock några små ändringar... hackade i romerska bågar i smeten istället för att endast sticka i dom i muffinsen, också krossade jag i maränger. Tror resultatet blev mycket bra, iaf att dömma av smeten! Här kommer receptet:
 
- Ta ett grundrecept för muffins ur vilken kokbok som helst
- I smeten tillsätter du skalet  av  1 citron och 2 apelsiner
- 200 g romerska bågar, grovhacka hälften och tillsätt i smeten, resten sticker du ned i muffinsen
- Grovkrossa maränger och tillsätt i smeten


Grädda i 175 grader, mitten av ugnen i ca 15-20 min. Provstick i dom.

Jag har en såndär muffinsform i teflon som jag använde. Leila använder pappersformar som hon sätter i teflonformen. Så så fick det bli. Blev fyra muffins bredvid i vanliga muffinsformar. Intressant att se skillnaden. De i vanliga formar blev jätte platta och tråkiga medans de i teflonformen blev höga och fina.
Alltså... alltid teflonformen om man vill ha höga muffins!

image34
image35

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0