Sommarens bästa potatissallad...


Sådär... bilderna är inlagda. Eftersom jag har pappas dator nu så finns det inga program jag är van vid... men på onsdag kommer min dator hem och då blir det lättare för mig att lägga ut bilder.

Igår trotsade vi vädergudarna och grillade lax fångad utanför Söderhamn... jätte ljusrosa i färgen. Då inser man hur mycket färgpigment odlad lax äter i fodret bara för att vi konsumenter så få den färgen på lax vi tror det ska vara.

Här kommer lite recept.... allt till 4 port

4 st laxkotletter eller portionsbitar. Pensla dom med marinad på båda sidorna och låt stå i ca 1 h i kylskåp.

Marinad:

- Honung
- Fisksås
- Skalet av en lime och 1 citron + saften av båda
- Salt och svartpeppar

Gjorde även en potatissallad ur nya Allt om mat som blev sjukt god!!! Alla måste testa denna i sommar, nya favoriten. Tror till och med att du, Martin, skulle digga den ;)

Potatissallad: 

- 2 äggulor
- 2 tsk citronjuice
- 2 tsk dijonsenap
- 1 kruka basilika
- 1 dl rapsolja
- salt och peppar
- 500 g kall, kokt potatis
- Salladslök
- Rostade pinjenötter

Från detta recept har jag tagit bort 1 dl olivolja och 250 g vita bönor. Ni gör självklart som ni vill... Citronjuice, senap och kryddor hade jag i det dubbla. Smög även i färsk dill och timjan. Suuuuper!!

Mixa äggulor, citron, senap och basilika med mixerstav eller dylikt. Tillsätt oljan droppvis och mixa till en tjock créme. Smaka av med salt och peppar.
Blanda i potatisen (jag la i den ljummen), hackad salladslök och nötterna. Klart!






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0