Glassfeber...


Nya Allt om mat kom igår och är självklart redan igenomläst. Tyckte dock inte den var tipptopp, det bästa ur den att dom hade ett special repportage om glass... de testade även glassmaskiner. Min glassmaskin från Krups kom på första plats tillsammans med Philips. Bra, bra! Flera bra glassrecept och tips så jag blev självklart sugen på att göra glass. Så nu ligger glassmaskinen i frysen och väntar på att bli använd. Det negativa är att Allt om mat's hemsida inte direkt är uppdaterad på recept. Fanns inga av de nya glassrecepten där tyvärr. Däremot hittade jag detta recept som både är en kaka och en glass och vansinnigt gott!! Hur vet jag det? Jo, för denna bjöd Elli på när Krille fyllde år. Visst minns jag rätt?




Ingredienser
14 portioner

Browniebotten

175 g

smör

200 g

mörk choklad, hackad

3 st

ägg

3 dl

strösocker

3 dl

vetemjöl

1 msk

kakao

1 tsk

vaniljsocker

Glass

1 st

vaniljstång

6 st

äggula

3 dl

florsocker

4 dl

vispgrädde

2 st

lime, rivet skal och saft

Hallonrippel

100 g

frysta hallon, tinade

1 msk

florsocker

1 msk

vatten

  

45 min + 8 timmar i frysen
Den här glasstårtan går bra att göra i god tid före kalaset. Du som vill förenkla tårtan kan göra endast en browniebotten (halva satsen smet) att lägga underst.

Gör så här

1. Browniebotten: Sätt ugnen på 175°. Smörj och mjöla en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Smält smöret i en kastrull och dra den av värmen. Lägg i chokladen och låt den smälta. Vispa under tiden ägg och socker luftigt. Rör i smörchokladen och de torra ingredienserna. Fördela smeten i formen och grädda mitt i ugnen ca 30 min. Låt svalna helt.
2. Glass: Dela vaniljstången på längden och skrapa ur fröna. Vispa äggulorna med vaniljfrön och florsocker vitt och luftigt. Vispa grädden. Vänd ner äggvispet, rivet skal och saft av lime i grädden.
3. Hallonrippel: Mixa hallonen med florsocker och vatten.
4. Lossa browniebottnen från formen och dela den till 2 bottnar. Lägg tillbaka den ena bottnen i formen. Häll i hälften av glassmeten och "rippla" med snabba rörelser i hälften av hallonmixet med en tesked. Lägg på den andra bottnen, häll på resten av glassmeten. Rippla på resten av hallonmixet i ett vackert mönster. Frys i minst 8 timmar, gärna över natten.
5. Servering: Låt glasstårtan tina långsamt i kylen ca 1 timme före servering.




Kommentarer
Postat av: Elinor

Japp exakt den var det!

Nu blev man sugen på att både köpa en bakbok och äta någon riktig god kaka.

Sköt om dig!

KRAM

2008-06-24 @ 18:43:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0