Äggdonation.


För någon vecka sedan skrev jag här om att ge en julklapp med hjärtat. Att man faktiskt inte behöver ge pengar för att hjälpa till utan man kan tex ge blod istället. Jag var ju inne själv på att göra mer än vad jag gör i nuläget. Var inne och surrade om äggdonationer. Kollade sedan upp detta och nej, inget för mig. Krävdes rätt mycket mer än vad jag trodde. Samtidigt bra att jag läste så slipper jag fundera på det. Det här är en liten sammanfattning....

Äggdonation:

- En kvinna som vill donera ägg måste vara frisk, utan några ärftliga sjukdomar och helst vara under 35 år.
- Det är en fördel om donatorn lever i en parrelation och redan har fått de barn hon önskar
- En läkare och en beteendevetare bedömer tillsammans om donatorn är lämplig, och vilket motiv hon har för att donera ägg
- Donatorn blir också väl informerad om att barnet kan komma att kontakta henne i framtiden.
- När paret som ska ta emot ägget är godkända söker man en lämplig donator. Man ser till att donatorn och mottagaren har ungefär samma ögon-, hår- och hudfärg
- Innan paret tar emot äggdonationen får kvinnan som ska behandlas underteckna ett godkännande som innebär att hon juridiskt blir mamma till barnet.
- Om inte paret själva har ordnat donator är de helt anonyma för donatorn, och donatorn är helt anonym för paret.
- I Sverige har de barn som kommer till genom äggdonation rätt att få uppgifter om donatorn
- Donatorn får ersättning för sina omkostnader från mottagarparet i samband med donationen. Det kan till exempel handla om inkomstersättning vid frånvaro från arbete eller liknande. Landstinget står inte för några kostnader för donatorn
- Under några veckor får kvinnan som ger ägget hormonbehandling för att hennes menscykel ska sammanfalla med den mottagande kvinnans



Skulle du kunna tänka dig att donera ägg?


Kommentarer
Postat av: Fia

Sv: Jaså det är du?? Klart inte samma sak heller nät det inte är Arne Weise som inleder det:S

2008-12-16 @ 17:19:56
URL: http://dagarmedfia.blogg.se/
Postat av: Fia

Sv: Hihi ok:D

2008-12-16 @ 18:48:47
URL: http://dagarmedfia.blogg.se/
Postat av: Erika

Jag har faktiskt funderat på det där, men tror inte att det är något för mig, det där med att ta hormoner och sådant verkar för komplicerat.

2008-12-16 @ 20:34:41
URL: http://morgondimma.blogg.se/
Postat av: Linda

Ja, det ska ju inte hända i lilla sverige tycker man.

2008-12-16 @ 21:32:47
URL: http://ndail.blogg.se/
Postat av: Emilie

Jag skulle inte göra det. Inte för att det är krånligt, men eftersom jag inte vill att någon annan ska föda och uppfostra "mitt" barn. Barnet är ju till hälften från mig.

2008-12-18 @ 21:38:35
URL: http://eminentlyems.blogg.se/
Postat av: Ava Clinic

Donerade spermier och äggceller ger även dem, som av någon anledning saknar egna könsceller, möjlighet att få ett eget barn.

AVA-kliniken har mer än 15 års erfarenhet av behandling med donerade celler.



Alla AVA-kliniker erbjuder behandling med donerade könsceller. AVA-klinikens resultat av behandling med donerade celler ligger på internationell toppnivå.

Postat av: äggdonation

Äggdonation.

Fertilitetsbehandling med donerade äggceller kan göras på kvinnor som inte har några medicinska hinder för graviditet och förlossning.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0